Agneepath version 2012 |
Første halvdel af Karan
Malhotras instruktørdebut levede også fuldt ud op til forventningerne til et
rigtig godt hævndrama: Den unge Vijay (Arush Bhiwandiwala) ser folkene i sin
landsby franarret deres jord af den onde Kancha (Sanjay Dutt). Kancha vil
selvfølgelig ikke fortsætte med ærlig landbrugsproduktion, men vil producere
kokain, som han kan sælge i Mumbais underverden. Inden dagen er omme, har Vijay
set sin far bliver framed af Kancha
for utilladelig omgang med en skolepige, hvilket får landsbybeboerne til at
lynche faderen fra det største træ i byen. Og så ved man godt, hvad klokken er
slået: Vijay skal selvfølgelig vokse op og hævne sin familie i skikkelse af Hrithik
Roshan med dertilhørende muskuløse krop og store talent.
Hrithik Roshan som Vijayy Dinanath Chauhan |
Stereotyperne bekræfter os i,
at dette er mainstream hævnerfilm: Den sædvanlige fantastiske
helteintroduktion, skønne klichéindstillinger, hvor Kancha ser rigtig ond ud
(ørering, hæslige tænder, han er fed og skaldet og brugen af lys og skygge
fremhæver hans ondskab), og blot Vijays navn (der betyder ’sejr’) gør det
klart, at helten forhåbentlig vil sejre over skurken.
Agneepath spiller på vores primalinstinkter – det er en film berøvet for nogen form for raffinement. Det behøver et hævnerdrama heller ikke have – simpelt og primalt behøver ikke betyde dårligt. Det gør det dog desværre alligevel i Agneepath, da anden halvdel af filmen bliver alt for lang, har dårlige og unødvendige CGI-effekter, kokainen ligner sand, og den endelige opgør trækker ud i det uendelige. Katrina Kaif dukker pludselig op i et fuldstændig uprovokeret item number. Til gengæld er det skægt, at hver eneste gang, der tændes en smøg i sangen, kommer beskeden: ”Cigarette smoking is injurious to health”. Hvad med at vold, kokain, prostitution, mord og dårlig tandhygiejne? Det kan da vist heller ikke være helt sundt. Hvorfor moralisere i en film, der har til hensigt at få publikum til at svælge i og retfærdiggøre vold?
Og så er jeg sgu lidt træt af,
at det altid er indiske muslimer, der spiller skurke; det er aldrig hinduer. Og
det er altid ikke-indere, der køber unge piger til prostitution.
Så på trods af en først
halvdel med højt tempo og 1000 plottråde, smukke scener, fantastiske farver,
godt skuespil af bl.a. Hrithik Roshan og Arush Bhiwandiwala, og stereotyper
tilhørende de allerbedste genrefilm, bliver Agneepath
langtrukken og klichéfyldt (på den dårlige måde). Ikke en god begynderfilm,
for folk der vil prøve kræfter med hindihævnergenren. Måske originalen er et
bedre bud?
Agneepath version 1990. Den ser dog lidt 70'er-agtig ud, men det behøver ikke være et dårligt tegn. |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar